lauantai 22. marraskuuta 2014

Blosengelmarkt


Glühwein-kausi on avattu! Kävin eilen Feldkirchin Blosengelmarkteilla (Blos -> blasen -> puhaltaa, soittaa, Engel -> enkeli), joka on siis tavallaan pre-joulumarkkinat. Ne viralliset joulumarkkinat avataan suurimmassa osassa Vorarlbergiä ensiviikolla, jossa on sitten enemmän kojuja ja joulukoristeita myynnissä. Parin viikon päästä Suomi-yhdistyksellä on Bregenzissä oma koju pystyssä, jonne minäkin mene auttamaan pullien ja pipareiden myymisessä. 

Feldkirch muistuttaa mua todella paljon Konstanzista: pienet, tunnelmalliset kadut ja rakennusten koristeelliset ulkoseinämät on mulle nimenomaan sitä Keski-Euroopan kulttuuria, johon olen tykästynyt. 






Eilen oli ilmeisesti melko yleinen päivä viettää työpaikan pikkujouluja, joten minä ja toinen suomalainen tyttö oltiin sitten päätetty puolestamme pitää tyttöjenilta Voice of Germanyn äärellä poikien juhliessa työkavereidensa kanssa. Oli muuten yllättävän kivaa katsoa telkkaria pitkästä aikaa, haha :D Joskus kyllä iltaisin katsotaan saksalaista versiota Maajussille morsiamesta ja hihitellään niille tyypeille, vaikka tuskin ollaan itsekään yhtään sen parempia.

Parin viikon päästä olen menossa muuten tsekkaamaan yhteen infotilaisuuteen lähikorkeakoulujen etäopintomahdollisuudet. En halua opiskella täysipäiväisesti kolmea vuotta, sillä haluan käydä myös töissä, mutten myöskään halua osa-aikaisesti, sillä muuten tekisin kuusipäiväistä viikkoa, eikä sekään oikein nappaa. Etäopinnot ovat toisaalta kallis vaihtoehto, mutta toisaalta myös hyvin joustava - ja luennoilla istuminen on ollut mulle aina vaikeaa, ja itsekseen opiskelu sopii mulle vain paljon paremmin. Vielä vaan pitäisi päättää, mitä alkaa opiskella, jos sellaiseen vielä ryhdyn! Yksityisyrittäjyys on tosin alkanut innostaa, ja muutama ajatuskin ollaan jo ilmaan heitetty, ja tulevaisuuden kannalta ei niinkään huonoja ideoita edes. En vain tiedä, miten se ulkomaalaisena täällä onnistuu, eli pitäisi kaikki sellaisetkin asiat ottaa selville. Tällä hetkellä tuntuu, että maailma on avoin, mikä on siis aivan mielettömän hyvä juttu! Sinänsä tosi helpottava olo, että jos nyt en viihdykään nykyisessä työpaikassa (vaikka on siinäkin paljon asioita joita tulisin tulevaisuudessa kaipaamaan) niin on niin monia eri vaihtoehtoja mitä tehdä. Joulu on kyllä ihmeiden aikaa, kun alkaa tuntua siltä, että palaset loksahtelee paikoilleen! ;)





Mulla on kinkkupiirakka tekeytymässä illan "international dinneriä" varten, jonka järjestää yksi expat-kavereistani. Kiva tavata uusia ihmisiä ja päästä maistamaan muiden herkkuja, mun piirakka tosin ei ole kovin suomalaistyylinen, mutta enpä ole samanlaista missään muualla maistanutkaan. Eli kovin pieleen en ole voinut mennä :) Kivaa lauantaita kaikille! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti